1. YAZARLAR

  2. Ahmet Tolgay

  3. Moral kaynağı iki oyun
Ahmet Tolgay

Ahmet Tolgay

Kıbrıs Gazetesi
Yazarın Tüm Yazıları >

Moral kaynağı iki oyun

A+A-


Yoğun iş tempomun içinde en sonunda izleyebilmeyi başardığım iki tiyatro oyununun çeşitli gerginliklerle yüklü günlük yaşamımıza pozitif enerjilerini yaydıklarını gözlemledim... Bunlardan biri Lefkoşa Belediye Tiyatrosu’ndaki “Philipp Hotz’un Büyük Öfkesi”… Öteki ise Çatalköy Belediye Tiyatro Su’nun “Carlos”u. Her iki oyunda güldürü unsurlarının yanında müzik, şarkı ve dans da var. Aman da ne güzel!.. Bu ılık bahar gecelerinde salonlar tiyatro severlerle doluydu ve herkes oyunlardan dingin bir ruhla, güler yüzle ayrılıyordu.

Toplumdaki diğer olgular da keşke bize bu tiyatro oyunları kadar huzur ve tebessüm verebilse…  Neyse ki sanatçılarımız sanatın yaratıcılığıyla topluma moral verme misyonlarını yerine getiriyorlar. Öncelikle gergin zamanlarımıza çok uygun seçimlerinden dolayı her iki tiyatromuzu da kutlarım. Böyle bir ortamda toplumun önüne ağdalı dramlar çıkartarak yangına körükle gitmenin hiç gereği yok…
    *       *      *

Parlak bir ekip performansıyla Osman Ateş’in ukdesini gerçekleştirdiği “Philipp Hotz’un Büyük Öfkesi”ni izlerken vardığım ilk farkındalıktı. “Canavar Sofrası” ve “Passa Tempo” gibi oyunlarda dramın üstesinden başarıyla gelen Ateş’in bir özelliği de, dansı çok iyi bilmesidir. Tiyatro kadar, dans konusunda da eğitim almıştır.  

Başrol oyunculuğunun yanı sıra, şurup gibi akan oyundaki dansların koreografisini de üstlenen Osman Ateş’in, bu sahne gösterisinin kotarılmasında yönetmen Aliye Ummanel kadar ter döktüğüne eminim.

“Onlar olmasaydı bu oyun da olmazdı” diyerek Kıbrıs Dans Kulübü Derneği, Show Dance Team of Cyprus topluluğuna da buradan büyük bir alkış gönderirim. Danslarıyla harikaydılar. Tabii ki müzikleriyle onlara eşlik eden Mehmet Atun, Uğur Güçlü ve Cahit Kudrafalı’dan oluşan orkestra da.

Ateş’in yanı sıra Özgür Oktay, Asu Demircioğlu, Barış Refikoğlu ve Hatice Tezcan’dan oluşan oyuncu kadrosu Lefkoşa Belediye Tiyatrosu’nun ikinci kuşağının sanatsal sorumluluğu üstlenmeye hazır olduğunun mesajını veriyordu. Bu tiyatronun yaratıcı ustaları onları bu sorumluluğa çok iyi hazırlamış. Gözleri asla arkada kalmayacak. Oyunun yazarı, Alman dilindeki tiyatronun en ünlü isimlerinden Max Frisch.
    *      *      *

“Carlos”un konusu da tıpkı “Philipp Hotz’un Büyük Öfkesi”nde olduğu gibi kadın – erkek ilişkilerine yaslandırıldı. İlk oyunda yıkılmanın eşiğine gelen bir birlikteliğin nasıl kurtarıldığı anlatılırken, “Carlos”ta bir birlikteliğin temelinin sürprizli bir finalle nasıl oluşturulduğu esprili, şamatalı ve hareketli bir tiyatro diliyle irdeleniyor. İki perdelik oyunun kusuru fazla uzun olması. Gereksiz sahneleri var.

“Carlos” takma adıyla uzaktaki bir bayanı romantik mektuplarıyla tavlamaya çalışan bir genç ve onun biri ele avuca sığmaz bir serseri, çapkın serüvenci; öteki de kendi halinde ve hatta kıytırık bir adam olan ağabeyleri… Neticede uzaktan tavlanmaya çalışılan güzel bayan eve çıkagelecek ama tercihi kıytırık ağabeyden başkası olmayacaktır. Şahin Örgel’in kaleme aldığı ve sahnede Cenk Gürçağ, İlkşen Atik, Oya Akın, Şahap Anbarjafari ve Fatma Tüney tarafından yorumlanan bu iki perdelik çalgılı – şarkılı komedinin yönetmeni Derman Atik…
    *      *      *

Bilindiği gibi Derman Atik ve arkadaşları Girne Belediyesi’nden olaylı biçimde ayrıldıktan sonra, kendilerine kucak açan Çatalköy Belediyesi’nin bünyesinde yeni bir atağa kalktılar. Bu gelişmeden sonra, tiyatro tarihimizde olumlu bir iz bırakmış olan “Gibetsu” “Çatalköy Belediye Tiyatro Su” adını aldı. “Su akar ve yolunu bulur” diyen Derman Atik, yeni oluşumun ilk performansıyla şimdi karşımızda…

Benim diyeceklerim şu ki, başarı mekanla değil, yetenek ve heyecanla kaimdir. İşi yapan köşe değil, kösedir. “Gibetsu” gitti ama yerine sanatsal kaliteyi üretme kararlılığından hiç ödün vermeyen aynı topluluğun “Tiyatro Su” geldi. Köşeyi möşeyi hiç takmadan işini bilen ve özveriyle yapan bütün köseleri kutlarım…      

Kaynak: Kıbrıs Gazetesi

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.