1. YAZARLAR

  2. Dr. Nazım Beratlı

  3. Siyasette iddia ve ahlâk
Dr. Nazım Beratlı

Dr. Nazım Beratlı

Haberdar Gazetesi
Yazarın Tüm Yazıları >

Siyasette iddia ve ahlâk

A+A-

Siyaset ve etik denildiğinde, sorulması gerekir: Kimin için siyaset ve kimin etiği ile siyaset? Çünkü ahlâk konusu, siyasetten çok önce, felsefenin konusudur. İnsanların ahlâk “telakki”lerini, genelde savundukları çıkarlar ve düşünce sistemleri belirliyor.

Türker Alkan, der ki:

“ Ahlâk, toplumsal yaşamın olanaklı, uyumlu,olumlu, verimli olabilmesi için, toplum üyelerinden beklenen davranış biçimleriyle ilgili, kurallardır.”1 Devamla, “siyasi ahlâk, … toplumsal yaşamın olanaklı, uyumlu, olumlu, verimli sürmesini sağlayacağı düşünülen normlardır.”2

Kant ise, “Ahlâkça iyi olanın, ahlâk yasasına uyması yetmez, ahlâk yasası uğruna da yapılmış olması gerekir” der. “ Ahlâk yasası, eylemin normudur, içeriğin değil!”3 Yâni istediğiniz kadar norm koyun, aslolan niyettir…

Sokrates’e göre, “erdem bilgidir” Bilgi sahibi insan bile bile ahlâka aykırı davranmaz! Aristo, mutlu insanın ahlâklı da olabileceğini savunur.4

Platon, “ethik, matematiğin de üstünde değer taşıyan bir bilgi türüdür.”deyip, İyi ahlâk, adalet sahibi olmakla sağlanır diye ekler vei iyi ahlâk sahibi olanların,filozoflar olduğunğunu savunur. “

Ben, elbette ki Marxist geleneğin, ahlâk ve özelde de “siyasi ahlâk”a bakış açısını önemserim:

“ Ve şimdi bu türlü bir ideolog, ahlâk ve hukuku, insanların, onları çeviren gerçek toplumsal ilişkilerinden çıkaracak yerde, kavram ya da ‘toplumun’ en basit denilen unsurlarından hareketle kurduğu zaman… Bütün dünyalar ile bütün zamanlar için ahlâki ve hukuki bir doktrin yaptığına inanarak, gerçekte, kendi zamanının tutucu veya devrimci ama gerçek tabanından koptuğu için bozulmuş, içbükey bir aynadaki gibi baş aşağı olmuş bir imgesinden başka bir şey imal etmez!”5 Yani “napalım be ağabey? Zaman aksi…Bizde böyle geçer” dediğin anda, hele de “değişim” şu bu lâfları ağzında ise, ahlâksızsındır!

“İnsan toplumunun dışında kalmış ahlâk, bizim ahlâkımız olamaz…”6

Bunlar meşrebinize uymazsa, buyrun size Karl Popper. Liberalizm’in çağdaş babası:

“ … Platon’da olduğu gibi… bu (iki yüzlülük NB) asla adalet ve eşit haklar için savaşanların ahlâkı olamaz…”7 O, kendi ilkeleri ile partinin ilkelerinin uyuşmadığı ve durumu “vicdanına” sığdıramadığı koşullarda, üyenin istifa etmesinin “ahlâki bir görev” olduğunu savunur.8

Halka talkını verip, salkımı yutmaya çalışmanın daha ağır isimleri de vardır ama Basın Ahlâk Yasası, bizi sınırlıyor…

Bu halk, bunca yıldır iyi ahlâk sahibi olmadan, iyi siyasetçi olduğunu sananlar yüzünden çektiğini, başka hiçbir şeyden çekmedi…

Aslında hem bayramdır, hem seyran! Anlayan sövmeye başlamıştır bile…

1 - T.Alkan Siyasal Ahlâk ve Siyasal Ahlâksızlık s.258 Bilgi Yayınevi. Ankara:1993

 

2 - Alkan age s.258

 

3 - zikr. Walter Benjamin. Çocuklar, Gençlik ve Eğitim Üzerine. s.9-10. Dost Yayınları. Ankara:2001

 

4 - Türker Alkan.. S.52-57.

 

5 - F.Engels.Anti Dühring. s.170-171.

 

6 - age s.104

 

7 - Karl Popper. Hayat Problem Çözmektir. s.159. Çev: Ali Nalbant. Yapı Kredi Yayınları. İstanbul:2005

 

8 - age s.164-168

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.