Tekin Akmansoy bir Kıbrıs dostu… Artık Kıbrıs’a gelen eşinden dostundan selamlarını, sevgi yüklü mesajlarını alamayacağız. Onu da yitirdik… Zatürree teşhisiyle kaldırıldığı hastanede hastalığına uzun süre direnemedi. Dopdolu geçirdiği yaşamına, 89 yaşında veda etti. Özellikle televizyondaki dizilerinden dolayı çok ünlüydü. Ama bizim kuşağın mensupları onu Kıbrıs’taki günlerinden çok iyi anımsarlar. Hatta sinema filmlerinden… 60’lı yılların o çok sıkıntılı günlerinde Ankara’daki parlak sanat yaşamına ara vermiş ve ülkemizde kalarak tiyatronun yerleşip kökleşmesine büyük katkı koymuştu.
   Yıl 1969… Yaz… Cüneyt Gökçer başkanlığındaki Ankara Devlet Tiyatrosu yine Kıbrıs’a bir turne düzenlemişti. Devlet Tiyatrosu’nun oyunları geceleri Ortaköy’deki Neptün açık hava tiyatrosunda sunuluyor ve salon her gece hıncahınç doluyordu. Kimler yoktu ki gelen sanatçılar arasında: Ayten Gökçer, Deniz Gökçer, Kerim Afşar, Muammer Esi, Savaş Başar ve Tekin Akmansoy… Oyunlarını sundukları Neptün açık hava tiyatrosu son derece mütevazı bir yer. Minicik bir sahnesi, sahnenin arkasında iki derme çatma soyunma odası… Ankara Devlet Tiyatrosu’nun muhteşem olanaklarını bırakarak ülkemizin mütevazı koşullarında halkımızın moralini yükseltmek için zamanın en popüler oyunlarını sunan oyuncular, gündüzleri de Bayrak Radyosu’nun stüdyolarına girerek, yayınlanmak üzere tiyatro oyunları ve arkası yarınlar kaydediyorlardı bizim yerel sanatçılarımızla birlikte... Üner Ulutuğ, Hilmi Özen, Kemal Tunç, Güzide Tunç, Hatice Söğüt, Yücel Köseoğlu, Öskan Uygur onlarla ne kadar da uyumlu çalışıyorlardı o ilkel stüdyolarda…
   Ama Kıbrıslı Türkler için gösterilen bu özveriler yeterli bulunmadı. Emekleyen tiyatromuzun adımlarını güçlendirmek ve hızlandırmak adına daha bir şeylerin yapılması gerekirdi. Kıbrıs Türk Devlet Tiyatroları’nın çekirdeği olan İLK SAHNE’nin reji ve sanatçı desteğine ihtiyaç vardı. Kendisine teklif gelince ekibin babacan oyuncusu Tekin Akmansoy, gönüllü olarak Kıbrıs’ta kalmaya karar verir. Bu özverisinden dolayı Cüneyt Gökçer tarafından alnından öpülür. Gökçer Ankara’ya döner dönmez TC Bakanlar Kurulu’ndan çıkartmayı başardığı bir kararla Akmansoy’un Kıbrıs’ta geçici bir süre kalmasını sağlar.
   Ondan sonra Kıbrıs’ta Tekin Akmansoy’lu günler başlar. İLK SAHNE adeta şaha kalkar. Tekin Akmansoy’un yönettiği ve oynadığı Nazım Kurşunlu’nun “Merdivan”i, Refik Erduran’ın “Cengizhan’ın Bisikleti” ve Turgut Özakman’ın “Duvarların Ötesi” gibi oyunlarla tiyatromuz kapalı gişe olayıyla tanışır. Akmansoy bizleri oyun yazmaya da teşvik eder. Kendi adıma ben arka arkaya oyunlar yazdımsa, onun motivasyonunun önemi büyüktür. “Fadime’nin Kavgası”, “Melek Değilmiş Komşularımız” ve “Bayrak Gibi” oyunlarım hem düzenlenen yarışmalarda ödül alır ve hem de kapalı gişe oyunlarıyla İLK SAHNE’de sergilenir. Tekin Akmansoy, biz gazetecilerle birlikte mahalle mahalle, köy köy, ev ev dolaşarak halkın nabzını tutar, ne tür oyunlar istendiğini saptamaya ve tiyatroyu sevdirmeye çalışır. 20 Ocak 1924 Denizli-Sarayköy doğumlu olan Tekin Akmansoy, aynı zamanda Türkiye’de meddah geleneğinin sürdürücülerinden biri olmuştur.
   1974 yılında TRT’de başlayan “Kaynanalar” dizisinde Kayserili uyanık işadamı Nuri Kantar tiplemesi ile ön plana çıktı. Bu karakteri, yıllarca süren dizinin yanı sıra “Kaynanalar” ve “Nöri Kantar Ailesi” adlı sinema filmlerinde de canlandırdı. Dizilerinin ve filmlerinin yönetmeni, kızı Arzu Akmansoy’du. 1998 yılında “Devlet Sanatçısı” unvanını alan, Türkiye Devlet Tiyatroları’ndan emekli oluncaya değin 7 oyunu yöneten ve 49 oyunda da rol üstlenen Akmansoy’u, Kıbrıslı Türkler daha adamıza gelmeden sinema filmlerinden tanırlardı. 1951’den itibaren sinemada şu filmlerde göründü: “Mezarımı Taştan Oyun”, “Kanlı Feryat”, “Kaderin Mahkûmları”, “Şimal Yıldızı”, “501 Numaralı Hücre”, “Köyden İndim Şehre” ve “Kanlı Deniz.”  Onun Kıbrıslı Türklerin kalbinde de ışıklar içinde yatacağına hiç kuşkum yoktur. Unutulmayacaksın Tekin Abi…

Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.

banner5

banner31